Hvad er forskellen mellem de tre forskellige dæktyper: sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk? Du har sikkert hørt om alle tre typer, men det er forståeligt hvis du står tilbage med det spørgsmål. Det kan nemlig være forvirrende at finde ud af om man skal gå med vinterdæk og sommerdæk eller bare køre med helårsdæk. Først og fremmest kan vi kigge på vinterdæk og sommerdæk.
Vinterdæk vs. Sommerdæk
Du har nok allerede regnet ud at vinterdæk skal bruges om vinteren og sommerdæk om sommeren. Men hvad er forskellen på disse to dæk? Den største forskel mellem disse to dæktyper er deres mønster og den gummiblanding, som dækket er lavet af. Et vinterdæk er nemlig lavet af en gummiblanding der er blødere, hvilket betyder at dækket kan forblive blødt selv ved lavere temperaturer. Det giver dækket bedre vejgreb og dermed mere kontrol.
Udover gummiblandingen er der så mønsteret af dækket, som også spiller en stor rolle. Sommerdæk har bredere blokke i mønsteret end vinterdæk har. Ved sommerdæk vil der være en eller flere bredere riller i midten af dækket og mindre riller der går fra den midterste rille ud mod siden. Disse riller bruges til at fjerne vand fra dækket på regnvejrsdage. Når man kigger på et vinterdæk, vil man bemærke at alle disse blokke er delt op mange små lameller. Disse lameller er til for når man kører på sne eller is, da det giver dækket bedre mulighed for at tilpasse sig underlaget og giver dermed et bedre greb selv i sne eller på is. Derudover vil de riller der fører vand væk fra dækket også være bredere, da der også skal være plads til at fjerne slud og sne.
Mange tror at vinterdæk bare er noget man skal have på når der falder sne. Det er dog ikke rigtigt, da vinterdæk generelt bare er lavet til at håndtere lavere temperaturer bedre end sommerdæk. Dækkets gummiblanding er nemlig lavet til at fungere optimalt når der er mindre end 7 grader, mens sommerdækkets gummiblanding er optimalt når der er over 7 grader. Hvis man kører med et sommerdæk når der er mindre end 7 grader, så vil dækket få et væsentligt dårligere vejgreb og en længere bremselængde.
Helårsdæk: Løsningen for dig der ikke gider at skifte dæk
Det er så her hvor helårsdæk kommer ind i billedet. Helårsdæk er nemlig lavet til dig der ikke gider at skifte dæk to gange om året. Helårsdæk er ikke lige så gode som sommerdæk om sommeren og ikke lige så gode som vinterdæk om vinteren. Til gengæld er helårsdæk ganske udmærket hele året rundt. Det vil altså sige, at hvis man er fint tilfreds med at gå lidt på kompromis med vejgreb og bremselængde året rundt, men så slippe for at skulle huske at skifte dæk to gange om året, så er helårsdæk den oplagte løsning. Helårsdæk har taget de bedste egenskaber fra vinterdæk og sommerdæk og så forsøgt at lave så god en hybrid-løsning som muligt. Generelt siges det at hvis man kører mindre end 15.000 km om året, så er helårsdæk fine, men hvis man kører mere, bør man tage sommer- og vinterdæk.